Łacinnicy będą świętować Paschę razem z prawosławnymi

W przyszłym roku rzymscy katolicy w Ziemii Świętej będą świętować Zmartwychwstanie Pańskie 5 maja – a nie 31 marca, jak przewiduje używany przez Kościół kalendarz gregoriański. Mają bowiem obchodzić Wielkanoc w tym samym terminie co prawosławni. Taką decyzję podjęło Zgromadzenie Katolickich Ordynariuszy Ziemi Świętej.

To konkretny ekumeniczny krok, spowodowany prośbami wiernych– wyjaśnia łaciński patriarchat Jerozolimy. W ojczyźnie Chrystusa jest bowiem wiele małżeństw mieszanych katolicko-prawosławnych i członkowie tych samych rodzin świąt najważniejszych dla wyznawców Chrystusa nie mogli obchodzić razem.

W ostatnich latach szereg parafii rzymsko-katolickich Ziemi Świętej świętowało Wielkanoc na zasadzie eksperymentu w tym samym terminie co prawosławni i było to odnotowane jako sukces. Zresztą co kilka lat obie daty zbiegają się, tak jak było w dwóch poprzednich latach, 2010 i 2011. Na przyszły rok zaproponowano taki termin, również eksperymentalnie, wszystkim parafiom, z wyjątkiem Jerozolimy i Betlejem, gdzie utrudnia to wspólne użytkowanie Miejsc Świętych przez różne wyznania, co regulowane jest dawnymi ustaleniami status quo. Poszczególni ordynariusze mogą jednak pozostać przy kalendarzu gregoriańskim. W 2014 r. dla wszystkich wyznań Pascha wypada 20 kwietnia. Natomiast co do dalszych lat katoliccy biskupi Ziemi Świętej przedłożą do zatwierdzenia przez Watykan dekret wprowadzający już na stałe termin Paschy wspólny z prawosławnymi. Ma to jednak dotyczyć jedynie tego regionu. W innych krajach rzymscy katolicy będą świętowali według dotychczasowych paschalii.

ZA:http://www.cerkiew.pl/
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

KOMENTARZ PRAWOSŁAWNEJ CZASOWNI  DO POWYŻSZEGO ARTYKUŁU :

W paździeniku tego roku minie 430 lat od wprowadzenia gregoriańskiego kalendarza przez papieża Grzegorza XIII. Ustanowiony był w katolickich krajach 4 października 1582 roku zamiast kalendarza juliańskiego: w wyniku tej zmiany następnym dniem po czwartku 4 października u katolików był dzień 15 października.

Prawosławna Cerkiew nie przyjęła tej zmiany dlatego, że kalendarz gregoriański przeczy Tradycji Cerkwi jak i regułom ustanowionym przez Świętych Ojców.
Zgodnie z Kanonami Prawosławnej Cerkwi, prawosławna Pascha nie może być świętowana razem z żydowską i nie może też być wcześniej od żydowskiej.
Ostatecznym uregulowaniem tej sprawy, na prośbę Kościoła egipskiego, zajął się pierwszy sobór powszechny. List synodu w Nicei do Egipcjan (325r.) głosił: Ogłaszamy wam dobrą nowinę o jedności, jaka zapadła co do Świętej Paschy. Na wasze prośby ustalono jeden, odpowiedni czas. Przeto wszyscy bracia ze Wschodu, którzy niegdyś świętowali Wielkanoc z Żydami, będą ją obchodzić od tego czasu z Rzymianami i z nami oraz z tymi wszystkimi, którzy od dawnych czasów obchodzili Wielkanoc w tym samym czasie co my.
Na ile ten problem był nabrzmiały świadczy również pierwszy kanon soboru antiocheńskiego (341 r.): Wszyscy, którzy odważają się naruszać postanowienie Świętego i Wielkiego Soboru, który odbył się w Nicei, w obecności pobożnego i przez Boga wielce umiłowanego cesarza Konstantyna, w sprawie święta zbawiennej Wielkanocy, niech będą wyłączeni ze społeczności i wydaleni z Kościoła, jeżeli w dalszym ciągu z uporem będą sprzeciwiać się chwalebnemu postanowieniu. Powyższe orzeczenie dotyczy laików. Jeśli zaś w obliczu postanowienia Soboru ktokolwiek z przełożonych Kościoła – biskup, prezbiter lub diakon, odważy się, ku zgorszeniu ludzi i zaniepokojeniu Kościołów, odosobniać się i obchodzić Wielkanoc z Żydami, to Święty Sobór już od tej chwili uważa takowego za obcego Kościołowi, ponieważ stał się on winien nie tylko grzechu osobistego, ale także sprawcą rozstroju i zepsucia wielu. I nie tylko ich samych Sobór oddala od sprawowania służby Bożej, lecz i tych, którzy po złożeniu ich z urzędu ośmielą się z nimi obcować. Złożeni zaś tracą jednocześnie przywilej czci, należnej im z tytułu świętych kanonów i boskiego kapłaństwa.

Z jednej strony pozytywnym jest powrót katolików do kalendarza juliańskiego ustanowionego przez Świętych Ojców Cerkwi Prawosławnej. Z drugiej jednak smutnym nadal jest to, że zmieniają znowu kalendarz, nie wyrzekając się i nie eliminując ogromu nagromadzonych herezji.
     Jeżeli  na początek powrót  jerozolimskich, a poźniej reszty katolików do kalendarza juliańskiego będzie podyktowany autentycznie dobrymi intencjami to możliwe, że w dalszej perspektywie będzie to powrót do Prawosławia, poznając oczywiście po drodze historię i pozostawioną Tradycję prawosławia, a co za tym idzie eliminowanie herezji i błędów KRK. Wtedy może będzie możliwy dialog ekumeniczny, który będzie bardziej konstruktywny, owocny i szczery niż trwający obecnie.

Jeżeli jednak ten krok został zrobiony tylko po to jako ekumeniczny cel sam w sobie, po to by mieć możliwość wspólnych modlitw z prawosławnymi w czasie najważniejszego ze Świąt razem z prawosławnymi to za jakiś czas okaże się to niedobrym posunięciem, które nie przyniesie pożytku ni katolikom ni prawosławnym tylko obecnym ekumenistom. Dzięki temu ekumeniści będą mieli bazę do dalszych swych poczynań bez szukania prawdy i likwidowania błędów jakich dopuścił się na przestrzeni wieków KRK.

A właśnie powrót do świętowania Paschy z Prawosławnymi jest przyznaniem się do jednego z tych błędów, dlatego warto poczekać czy będą dalsze kroki.
WARTE PRZECZYTANIA W POWIĄZANIU Z POWYŻSZYM MATERIAŁEM:

O kalendarzu w Cerkwi

Reklamy
Categories: CERKIEW, INNE WIARY | 3 Komentarze

Zobacz wpisy

3 thoughts on “Łacinnicy będą świętować Paschę razem z prawosławnymi

  1. Lena

    „likwidowania błędów jakich dopuścił się na przestrzeni wieków KRK.” – wybaczcie – ale to nie jest tekst ekumeniczny, sorki nie tędy droga – drodzy prawosławni.

  2. Kalendarz Juliański zachowuje dla nas święty wymiar czasu

    Diakon Władimir Wasilik o 430 rocznicy przejścia cerkwi zachodniej na kalendarz gregoriański ….
    W październiku 2012 roku mija 430 lat od dnia wprowadzenia kalendarza gregoriańskiego. Dany kalendarz został wprowadzony przez papieża Grzegorza XIII w państwach katolickich 4 października 1582 roku zamiast kalendarza juliańskiego: następnego dnia po czwartku 4 października u katolików nastał piątek 15 października.
    Poprosiliśmy znanego teologa profesora filologii docenta Sankt Petersburskiego Państwowego Uniwersytetu diakona Władimira Wasilika o wypowiedzenie własnej opinii o znaczeniu tego wydarzenia dla chrześcijańskiego świata i o tym, dlaczego osoba prawosławna powinna twardo trzymać się kalendarza juliańskiego.

    Wprowadzenie przez papieża Grzegorza XIII kalendarza, który otrzymał jego imię, początkowo spowodowało w Europie wielki szok. Komuś może się to wydać dziwne lecz na początku nie tylko prawosławie ale i protestantyzm wystąpił przeciw kalendarzowi gregoriańskiemu uważając go papieski wymysł, potrzebną do rozpowszechnienia papizmu w całej Europie i na całym świecie. Następnie stopniowo w okresie XVII – XVIII wieków, Europa przeszła na ten kalendarz z racji jego pozornej astronomicznej wygody. Nie trzeba dodawać, że papież Grzegorz nikogo się nie radził, decyzję podjął sam, autorytarnie. Nie tylko bez żadnych konsultacji z ludźmi prawosławnymi, których w tym czasie uważano za schizmatyków ale i także bez opinii Soboru. Ściśle mówiąc, wprowadzenie nowego kalendarza było charakterystyczne dla ducha Kontrreformacji Trydenckiej, dla agresywnego triumfalizmu kościoła rzymsko-katolickiego. (Zauważmy, że to ten sam papież Grzegorz XIII, który ustanowił medale w cześć Nocy św Bartłomieja. )
    Cerkiew Prawosławna nie przyjęła tego kalendarza nie z powodu wojowniczego antyłacinizmu ale dlatego, że nie odpowiada on jego celom, w części dla świętowania Paschy. Dla kalendarza narusza się wiele wymogów, w tym także ten, według którego data prawosławnego święta Paschy nie może wypadać razem z Paschą żydowską jak również nie może być przed nią. Na pierwszym Soborze Powszechnym wyraźnie zakazano świętowania Paschy razem z żydami, jak i przed żydowską paschą. Ustanowiono świętowanie Paschy na pierwszą pełnię księżyca po równonocy wiosennej. I chociaż kalendarz juliański może być niedoskonały dla spraw cywilnych, to dla spraw cerkiewnych pasuje idealnie.
    http://cerkiewnykalendarz.blogspot.com/2012/12/kalendarz-julianski-zachowuje-dla-nas.html

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: